تبلیغات
متخصصان ودانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد (مدآد) - چگونه طوفان فکری (Brainstorming) انجام دهیم؟
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ متعلق به متخصصین و دانشجویان افغانستانی مقیم استان قم میباشد. هدف اصلی این وبلاگ، اطلاع رسانی هموطنان عزیز درباره مسائل آموزشی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و... افغانستان (در وهله اول) و جهان (در مرحله بعد) میباشد. گاهی نیز حرفهای ناگفته دلمان را ثبت خواهیم کرد.
دوستانی که مایل به تبادل لینک با ما هستند ما را با عنوان (مدآد) لینک کنند و در قسمت نظرات عنوان وبلاگ خود را بگذارند تا لینک شوند.
در صورت تمایل به همکاری در وبلاگ با ما ارتباط برقرار نمایید.
ایمیل مدیر وبلاگ
ahmad.ahmadi0069@gmail.com

مدیر وبلاگ : احمد احمدی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
متخصصان ودانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد (مدآد)
اتحاد، برادری، دیانت، ایثار، علم و تلاش رمز موفقیت و پیشرفت
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
طوفان فکری روشی برای کسب بهترین پاسخ و راه‌ حل
طوفان فکری یا بارش افکار (Brainstorming) یکی از روش‌های بسیار مفید برای رسیدن به راه‌حل‌های خلاقانه برای حل مساله است. با استفاده از این تکنیک، شما می‌توانید در مواجهه با مساله یا مشکل موجود -چه مسائل شخصی یا گروهی، و یا اداری و سازمانی- به راه‌حل‌های متفاوت و خلاقانه‌ای دست بیابید. ویژگی مهم این روش «رفتن ورای کلیشه‌های ذهنی» است که می‌تواند ما را نسبت به راه‌حل‌هایی که ممکن است جواب مساله‌ی ما باشند رهنمون شوند. این ویژگی (رفتن ورای چارچوب‌ها و کلیشه‌های ذهنی) باعث می‌شود تا ما چیز‌ها و امور اطراف‌مان را متفاوت ببینیم و برای پیشبرد اهداف‌مان به کار ببندیم. در نظر داشته باشید که این روش، به خودی خود اصل نیست و وسیله و تکنیکی است برای رسیدن به بهترین جواب.

در این روش شما می‌بایست به ذهن‌تان اجازه دهید تا آزادانه به هر راه حلی فکر کند، حتا آن‌هایی که در ابتدا مسخره و یا عجیب و غریب به نظر برسند. به عبارت دیگر -و همان‌طور که از نام این روش پیداست- اجازه‌ دهید همه‌ی ایده‌ها و راه‌حل‌های ممکن بر ذهن‌تان یا ذهن دیگران ببارد. از این رو، در حین انجام و استفاده از این روش شما باید از نقد افکار و نظرات خود‌داری کنید چرا که نقد و تحلیل افکار ارائه شده می‌تواند باعث بسته شدن ذهن‌ها و جلوگیری از خلاقیت‌ها و ارائه‌ی راه‌حل‌ها گردد. تحلیل و نقد و بررسی ایده‌ها و راه‌حل‌ها می‌باید برای آخرین مرحله از کار گذاشته شود.

روش طوفان فکری را هم می‌توان در سطح فردی به کار گرفت و هم سطح گروهی. هر کدام از این سطوح مزیت‌ها یا کمبود‌های خودش را دارد.

مطالعات علمی نشان داده است که در مقایسه با سطح گروهی، افراد در جلسات طوفان فکری در سطح فردی به ایده‌های بیشتر و گاه با کیفیت‌تری می‌رسند. این مساله تا حد زیادی به این دلیل است که در جلسات طوفان فکری گروهی، افراد بیش از آن‌که به ذهن خود رجوع کنند و به راه‌حل‌ها و ایده‌های خلاقانه‌‌شان اجازه‌ی بروز دهند، به پیشنهاد‌ها و ایده‌های دیگران فکر کرده و بر آن‌ها متمرکز می‌شوند. همچنین، هنگامی که افراد در تنهایی این کار را انجام می‌دهند، نگران مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن نخواهند بود و این باعث می‌شود تا ایده‌های متفاوت‌تری را در ذهن بپرورانند. در عین حال همیشه این نقص می‌تواند وجود داشته باشد که در سطح فردی، فرد تجربه‌های کافی برای غنی‌کردن و پروردن ایده‌ها نداشته باشد.

در سطح گروهی حتما باید فردی به عنوان اداره‌کننده جلسه حضور داشته باشد تا باعث فضا به سمت هرج‌و‌مرج ذهنی و یا سرکوب برخی از ایده‌ها متمایل نگردد. حسن انجام این تکنیک در سطح گروهی علاوه بر جمع‌آوری‌ ایده‌های بیشتر و متنوع‌تر در این است که باعث می‌شود تا تجربه‌های همه‌ی اعضای گروه به صورت انباشتی گرد هم آیند و به ما در غنی‌سازی نظرات و راه‌حل‌ها، فهم بهتر مسائل و امور، و گاه باز‌تعریف امور کمک کنند. هم‌چنین در این سطح باعث می‌شود تا همه‌ی اعضای گروه حس کنند که در یافتن و راه حل نهایی سهمی داشته‌اند.

معمولا بهترین راه برای کسب بهترین نتیجه، انجام جلسه‌ی طوفان فکری در هر دو سطح است. اما به هر حال، چه در جلسه‌ی طوفان فکری فردی و چه گروهی، برای دریافت بهترین نتیجه، شما می‌بایست این قواعد را رعایت کنید:

• مساله‌ی مورد بحث را -برای خود‌تان یا برای گروه- به طور شفاف و دقیق توضیح دهید و مشخص کنید به دنبال حل چه چیزی هستید. مثلا: «چه‌طور می‌توانیم مناسب‌ترین مدل مانتوی دختران دبیرستان الف را طراحی کنیم». دقت کنید جلسه‌ی طوفان فکری کاملا متفاوت از گپ و گفت ساده در مورد یک موضوع است.
• همه‌ی ایده‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی را یاد‌داشت کنید. در سطح گروهی این یاد‌داشت باید به گونه‌ای باشد که برای همه‌ی اعضای گروه قابل رویت باشد؛ مثلا روی تخته سیاه، یا روی کاغذ‌های بزرگی که روی دیوار نصب می‌کنید.
• مسیر ربط و تکامل ایده‌ها را نشان دهید. مثلا به صورت شاخه‌ای نشان دهید که ایده‌ی اولیه‌ای که خانم الف ارائه کرده، این بوده و الان به این‌جا رسیده است؛ یا راه‌حل پیشنهاد‌ی آقای ب چه ارتباطی با راه‌حل خانم الف دارد (همپوشانی دارند، مخالف‌ هم هستند، اولی جزئی از دومی‌ است یا برعکس، و ...).
• جلوی هیچ ایده‌ای را نگیرید و اجازه‌ دهید هر راه حلی که به ذهن‌تان، یا دیگر اعضای گروه، می‌رسد مطرح شود. به همه‌ی ایده‌ها، ولو که در ابتدا بدیهی، عجیب و یا حتا مسخره باشند اجازه‌ی بروز دهید.
• نگران واژه پردازی‌ها و یا جمله‌سازی‌ها نباشید. تمرکز بیش از حد بر انتخاب واژگان درست می‌تواند باعث فراموش کردن ایده‌ی به ذهن رسیده شود.
• در سطح گروهی، در ابتدا زمان کافی به همه بدهید تا ایده‌های‌هایشان را در ذهن‌شان بپرورانند و گردآوری کنند
• در سطح گروهی، به افراد انرژی بدهید و به مشارکت تشویق‌شان کنید و به همه زمان و فرصت کافی برای ارائه‌ ایده‌ها و نظراتش بدهید
• افراد را تشویق کنید تا ایده‌های یکدیگر را کامل کنند و یا با استفاده از ایده‌های ارائه شده ایده‌ی جدید بدهند
• مطلقا اجازه‌ی نقد و بررسی و یا تحلیل ایده‌ها را در این مرحله به خودتان یا کسی ندهید.
• مراقب باشید که نظر‌ها و ذهن‌ها بر یک ایده و یا یک سلسله‌ی خاص از ایده‌ها متمرکز نشود.
• سقف زمانی جلسه را محدود کنید. نگذارید جلسه‌‌ی طوفان فکری خلاقانه به جلسه‌ی ملال‌انگیز و حوصله‌سربر تبدیل شود.
• بعد از اتمام وقت، از بین راه‌حل‌ها و ایده‌ها، پنج ایده‌ی برتر را انتخاب کنید. (در سطح گروهی این انتخاب باید با کمک اعضا باشد).
• برای انتخاب بهترین ایده‌ یا راه‌حل از میان این پنج ایده، ملاک‌های‌تان را در نظر بگیرید. مثلا: «باید کم‌هزینه‌ باشد»، «باید دسترسی به آن آسان باشد»، «باید تا سه ماه دیگر تمام شود»، یا هر ملاک دیگری که برای شما مهم است.
• بر اساس ملاک‌های انتخاب شده، پنج‌ ایده‌ی نهایی را نمره‌بندی کنید.
• ایده‌ای که بالاترین نمره را کسب کرده است در نهایت بهترین راه‌حل برای مساله‌‌تان است.

منبع: مدرسه کارآفرینی خورشید




نوع مطلب : نوآوری و خلاقیت، روانشناسی، آموزشی، 
برچسب ها : طوفان فکری، بارش افکار، برین استورمینگ، Brainstorming، هنر حل مسئله، پیدا کردن راه حل درست برای مشکلات،