تبلیغات
متخصصان ودانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد (مدآد) - دختران رودخانه هیرمند به روایت غزل
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ متعلق به متخصصین و دانشجویان افغانستانی مقیم استان قم میباشد. هدف اصلی این وبلاگ، اطلاع رسانی هموطنان عزیز درباره مسائل آموزشی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و... افغانستان (در وهله اول) و جهان (در مرحله بعد) میباشد. گاهی نیز حرفهای ناگفته دلمان را ثبت خواهیم کرد.
دوستانی که مایل به تبادل لینک با ما هستند ما را با عنوان (مدآد) لینک کنند و در قسمت نظرات عنوان وبلاگ خود را بگذارند تا لینک شوند.
در صورت تمایل به همکاری در وبلاگ با ما ارتباط برقرار نمایید.
ایمیل مدیر وبلاگ
ahmad.ahmadi0069@gmail.com

مدیر وبلاگ : احمد احمدی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
متخصصان ودانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد (مدآد)
اتحاد، برادری، دیانت، ایثار، علم و تلاش رمز موفقیت و پیشرفت
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
کتاب دختران رودخانه هیرمند اثر شاعر حفیط الله شریعتی

خانه ادبیات افغانستان در تهران با همکاری مرکز آفرینش های ادبی حوزه‌ هنری در سی ونهمین نشست نقد و بررسی ادبیات افغانستان، مجموعه شعر "دختران رودخانه هیرمند" را با حضور اسماعیل امینی (شاعر، استاد دانشگاه و منتقد ایرانی) و سید ضیا قاسمی (شاعر و فیلم‌ساز افغانستانی) مورد نقد و بررسی قرار داد. مجموعه شعر "دختران رود خانه هیرمند" آخرین سروده داکتر حفیظ الله شریعتی (سحر) است که توسط انتشارات تاک و خانه ادبیات افغانستان به چاپ رسیده است.


در ابتدای این نشست، اسماعیل امینی شاعر و منتقد ایرانی، به بیان از فواید نقد شعر پرداخته گفت که برخی دوستان با این تصور به سراغ نقد می‌روند تا کشف کنند که شاعر مطابق میل روز و پسند عامه شعر گفته‌ است یا خیر؟ " انگار ما از پیش تعیین کرده‌ایم که اگر شعر شکل خاصی نباشد شعر خوب نیست. این شیوه قدمایی است و مناسب روزگار ما نیست که باب تجربه در آن بسیار باز است." به گفته امینی، اکثر شاعران افغانستانی در ایران، شاعران تفننی نیستند، از ناگزیری شاعر اند. شاعرانی که شعر را تفننی در کنار سایر فعالیت‌های خود نمی‌دانند و ناگزیر از شاعری هستند. از این رو کارهای شان خواندنی است.

او گفت، نقد شعر و نقد هر متن دیگری به این کار ما می‌آید که بگوید در جهان هیچ چیزی قطعی نیست و باید از تجربه‌های دیگران در کنار هم بهره برد و در کنار آنها نقد ادبی اما به طور خاص به ما یاد می‌دهد که کاستی‌های یک اثر ادبی را در اثر دیگر تکرار نکنیم. امینی گفت، شریعتی در شعر‌های خود به دنبال ریشه‌های خودش رفته است و در این کشف به این نتیجه رسیده که تنها به عشق می‌تواند تکیه کند و در نهایت نیز معترف می‌شود که به عشق در همه صورت‌ها می‌توان متکی بود و این تلاشی است برای بیان مطلوب‌ها و نه موجودهایی که در ذهن و زبان شاعر وجود دارد.

امینی افزود: بسیاری از ترکیب‌های موجود در کتاب، منطق داستانی دارند و از بی‌تناسبی رنج می‌برند. شاعر در آنها سعی داشته حرف خودش را بزند ولی تلاشی برای ایجاد ارتباط با مخاطب خود نکرده است. او در این شعرها فاصله‌ای عجیب از عالم محسوسات گرفته و به عالم ذهن سفر می‌کند. او همچنان تاکید کرد، پایان‌بندی شعرهای شریعتی خبری و بیش از اندازه انسانی است اما فرود بدِ شاعر در بیشتر این پایان‌بندی‌ها به کیفیت شعر لطمه زیادی وارد کرده است.

شریعتی و عنصر خیال
سید ضیاء قاسمی منتقد افغانستانی در این نشست، با طرح این موضوع که نمیتوان با شاعری که کتاب منتشر می‏کند مدارا کرد، شریعتی را شاعر قدرتمند در عرصه عنصر خیال معرفی کرد. قاسمی گفت: شریعتی شاعری است که نمی‌تواند به صورتی متعادل از عناصر طبیعی در شعر بهره ببرد و این یک ضعف بزرگ برای اوست. عنصر خیال در اشعار او نمایش خوبی دارد ولی تصاویر جالبی از وجوه مختلف زندگی شهری را نمی‌توان در شعر او دید.

به گفته قاسمی، زندگی فعلی ما و تناسبات موجود در آن در شعر شریعتی وجود ندارد و او در ساخت این فضا در شعرش با نقصی بزرگ روبروست. از سوی دیگر او شاعری است عاطفی که در این مجموعه بیش از هر چیز به پاسداشت اندوه و یاسی که در جامعه خود وجود دارد، می‌پردازد. او تاکید کرد: شعر شریعتی در این مجموعه تشخص زبانی ندارد و کارکردهای زبانی در اشعار او جایی ندارد. در شعر او همه چیز عادی و طبق معمول روایت می‌شود و ترکیباتی ساده و پر کاربرد در شعر او زیاد دیده می‌شود و همین مساله باعث می‌شود که زبان شعر او کم تحرک و کم کار شود.

به گفته او در واقع شاعر، برای سرودن از هر کلامی که به دستش رسیده است بهره برده است. قاسمی همچنین شعرهای شریعتی را به سه دسته عاشقانه، اجتماعی میهنی و سیاسی تقسیم کرد. شریعتی تا کنون هفت مجموعه شعر با عناوین حدیث سپیده، در آستانه باران، گریه‌های مریم مصلوب، از روی دست ذلیخا، کابوس‌های رنگی، شب عریان از بام خانه‌ام می‌گذرد، دلگیرتر از ابرهای چوم بهار و یک مجموعه شعر ترجمه از زبان اردو و انگلیسی(آیینه در آیینه) منتشر کرده است.

الا باد صبا بر من گذر کن             به غزنی مادر پیرم خبر کن
بگو دشتم، بیابانم،                   کویرم امان از دوری، از دوری حذر کن
بهارا! ناز کم کن خنده ات چند؟    های این دل پر خنده ات چند؟
بهارا! نو بهار بلخ تلخ است          بیاور از سمرقندت کمی قند

محمد جانان – تهران
خبرگزاری بخدی




نوع مطلب : ادبیات، افغانستان، 
برچسب ها : دختران رودخانه هیرمند، کتاب، شعر، افغانستان،